Lessen van Het Nieuwe Werken: van werken naar ontmoeten

Steeds meer organisaties hebben de afgelopen jaren meters gemaakt – of beter: ingeleverd – met Het Nieuwe Werken. Tijd om de balans op te maken. Wat zijn de successen en waar zitten de weerstanden? En wat zijn de voornaamste nieuwe inzichten? Deel 1 van een serie over de lessen van HNW.

9034FMM-234

“Kantoorgebouwen waren traditiegetrouw een plek om te werken waar je ook kon ontmoeten, aldus Thijs Edelkoort, adviseur bij AT Osborne. “De tendens wordt dat het kantoorgebouw nu een plek wordt om te ontmoeten waar je ook kunt werken. Het zou best kunnen dat we straks de kosten van het kantoor berekenen per uur ontmoetingen, in plaats van per werkplek. Nu gaat het nog om het faciliteren van 120 fte mensen, misschien gaat het straks wel om het faciliteren van een X-aantal uren ontmoeten. Dat zou een verandering in denken mee kunnen brengen.”

Stiltecoupé

Als je de ruimte op hoofdlijnen goed hebt ingericht, kun je vervolgens beter inzetten op gedrag, en je moet niet iedere activiteit op de millimeter ruimtelijk willen faciliteren, vindt Edelkoort. “Je moet bijvoorbeeld niet gaan dubben over concentratiecelletjes en zo. Ik ben er een voorstander van om stilte niet te scheppen door fysieke maatregelen, maar door gedragsmaatregelen. Denk maar aan de trein: het is makkelijker om een stiltecoupé te maken dan allemaal stiltehokjes. Als je vanaf vandaag zegt: deze kamer is een stiltekamer, dan doe je hetzelfde als in de bibliotheek of in de trein. Je hoeft aan die ruimte technisch niets te doen. Wel moet je zorgen voor goede telefoonplekken of belcellen.”

LEES OOK: Lessen van Het Nieuwe Werken, deel 2

 

Bron: fmm.nl