Lessen van Het Nieuwe Werken: betrek medewerkers actief bij invoering

Steeds meer organisaties hebben de afgelopen jaren meters gemaakt – of beter: ingeleverd – met Het Nieuwe Werken. Tijd om de balans op te maken. Wat zijn de successen en waar zitten de weerstanden? En wat zijn de voornaamste nieuwe inzichten? Deel 3 van een serie over de lessen van HNW.

m van HNW echt een succes te maken moeten medewerkers heel actief worden betrokken bij de introductie. Dat vindt Roel Geenen, Managing Partner bij Veldhoen + Company:  “Er zijn inmiddels een behoorlijk aantal succesvolle HNW-voorbeelden in Nederland. Er is veel gebruikgemaakt van die voorbeelden in de zin dat ze gekopieerd zijn door andere bedrijven. Maar dat gaat bijna altijd mis: die FMM_1600760kopieën zijn niet op maat en dat voelen de werknemers. Ze voelen dat het gebouw hen niet dient en zien dat het change management abstract is, waardoor het niet raakt. Dat leidt altijd tot minder geslaagde vormen van Het Nieuwe Werken. Mensen moeten immers aan de slag willen gaan met hun meest basale dagelijkse routines.”

Thijs Edelkoort, adviseur bij AT Osborne, wijst op de cruciale rol van ‘ankerpunten’ bij de inrichting op basis van HNW. “Ankerpunten zijn plekken waar je kunt overleggen, plekken waar je echt goede koffie kunt drinken en waar mensen naartoe gaan om elkaar te ontmoeten. Zolang je de ankerpunten goed inricht kun je een veel vrijere vloerinrichting maken. Ik ken verschillende voorbeelden waar wij gezegd hebben ‘jullie hoeven niet zoveel te veranderen, je moet alleen die ankerpunten goed benoemen’. Voor de rest zoeken mensen zelf wel een plekje waar ze gaan zitten.”

Minder werkplek-typen

Geenen signaleert daarnaast een afname in de variatie van werkplek-typen bij de inrichting van kantoren. “Als je puur kijkt naar kantoorconcepten dan zie je een trend dat de diversiteit van het meubilair afneemt. De tussenvormen gaan eruit. Als je te veel verschillende vormen biedt dan bevatten de mensen het niet meer. Terwijl je juist wilt dat ze kiezen, want dat bewijst dat ze beter nadenken over waar, wanneer en met wie ze het werk willen uitvoeren.”

Aan die keuze voor het verminderen van de variatie in typen werkplekken zit ook een belangrijke sociale component, legt Geenen uit: “Als je het werkconcept te veel richt op individuen en individuele behoeften loop je het risico dat de keuze doorslaat naar de privé-kant. De consequentie daarvan kan zijn dat de verbinding in het team en de teamgeest wegvallen. Het vereenvoudigen van het aantal typen werkplekken is ook een tegendruk op die tendens.”

LEES OOK: Lessen van Het Nieuwe Werken, deel 1 en deel 2

Bron: fmm.nl